سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خانه تدبیر و اندیشه|آموزش بورس در اصفهان|تحلیل تکنیکال

توقف نماد و بازگشایی نماد در بورس چیست؟

توقف نماد و بازگشایی نماد در بورس چیست؟ در بازار بورس اوراق بهادار به دلایل متعددی ناظر بازار (سازمان بورس اوراق بهادار) از خرید و فروش سهام جلوگیری می کند و اجازه معامله را به سهامداران نمی دهد یا به عبارتی نماد معاملاتی متوقف گردیده است. به این وضعیت توقف نماد گفته می شود.

در وضعیت توقف نماد اگر شما سهامدار شرکت باشید نمی توانید سهام خود را بفروشید و برعکس اجازه خرید سهام را هم نخواهید داشت تا زمانی که ناظر بازار دستور بازگشایی نماد را صادر کند و وضعیت نماد در حالت مجاز قرار گیرد.

عمداتاً زمانی نماد یک شرکت متوقف می شود که رویداد های حائز اهمیت در خصوص آن شرکت اتفاق افتاده باشد به نحوی که این رویداد بتواند تاثیر عمده ای بر قیمت سهام شرکت داشته باشد.

 

?

نماد های معاملاتی در بازار بورس و فرابورس دارای یکی از وضعیت های زیر می باشند:

مجاز

در این وضعیت معاملات در سهم بصورت عادی انجام می‌شود و امکان خرید و فروش فراهم می باشد.

مجاز-محفوظ

هنگامی که نماد مدتی است بسته شده ولی در حال بازگشایی است، قبل از بازگشایی نماد در حالت مجاز محفوظ قرار می‌گیرد. در این حالت ارسال سفارش خرید و فروش در نماد قابل انجام است (مانند ساعت پیش گشایش بازار) ولی هیچ معامله‌ای صورت نمی‌گیرد. به محض تایید ناظر بازار و مجاز شدن نماد، سفارشاتی که در نماد مورد نظر ثبت شده قابل معامله خواهد شد.

مجاز-متوقف

در این وضعیت، نماد غیرقابل معامله است. و امکان سفارش گیری وجود ندارد نماد شرکت‌ها زمانی در این وضعیت قرار می‌گیرند که یکی از دلایل بسته شدن نماد (که در ادامه اشاره خواهد شد) را دارا باشند.

ممنوع

در این وضعیت سهم قابل معامله نیست (نماد طی همان روز معاملاتی بازگشایی خواهد شد).

ممنوع-متوقف

در این وضعیت سهم قابل معامله نیست و هیچ معامله و دستوری انجام نخواهد شد تا زمان اطلاعیه بازگشایی نما و مجاز شدن آن.

نویسنده اکبر شریفی

جهت مطالعه ادامه مقاله به وب سایت خانه تدبیر و اندیشه مراجعه نمایید.