سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خانه تدبیر و اندیشه|آموزش بورس در اصفهان|تحلیل تکنیکال

تفاوت نمودار حسابی و نمودار لگاریتمی

نمودارهای مقیاس حسابی (خطی) و مقیاس لگاریتمی

نمودارهای تحلیل تکنیکال دارای دو محور می باشند: محور x (افقی) برای نمایش زمان و محور y (عمودی) برای نمایش قیمت است. تفسیر و تحلیل نمودار سهام بسته به نوع مقیاس قیمت مورد استفاده در هنگام مشاهده نمودار ، می تواند در بین معامله گران مختلف متفاوت باشد، بیشتر نرم افزارهای تحلیل تکنیکی می توانند سبک های مختلف نمودار را به نمایش بگذارند. محور y (عمودی) که نشان دهنده تغییرات قیمت سهام است، دارای دو مقیاس قیمت می باشد که در تحلیل تکنیکال مورد استفاده قرار می گیرد این مقیاس ها عبارتند از:

1- مقیاس خطی (حسابی) – نمودار خطی نشان دهنده قیمت در محور y (عمودی ) با استفاده از فاصله مساوی بین قیمت های تعیین شده است. نمودارهای خطی مقادیر مطلق را نشان می دهند و تغییرات قیمت آن بصورت عددی محاسبه می شود.

2- مقیاس لگاریتمی (درصدی) – نمودار لگاریتمی که به آن log نیز گفته می شود، فاصله قیمت را در محور عمودی یا y وابسته به درصد تغییرات قیمت است.

نمودار مقیاس لگاریتمی در مقابل نمودارمقیاس حسابی (خطی): تفاوت چیست؟

برای درک بهتر این دو مقیاس قیمت به مثال ذیل توجه نمایید:

شخص الف سهام شرکت ملی صنایع مس ایران (فملی) را به قیمت 100 تومان خرید می نماید و بعداز مدتی، قیمت سهام افزایش پیدا کرده و روی قیمت 300 تومان اقدام به فروش می کند.

اکنون برای تغییرات قیمت این مثال 2 روش محاسبه وجود دارد:

1- حسابی (عددی): از لحاظ عددی قیمت سهام 200 تومان افزایش داشته است  (200 = 100 – 300)

2- درصدی : از لحاظ درصدی قیمت سهام 200 درصد افزایش داشته است.

شخص ب همان سهام شرکت ملی صنایع مس ایران (فملی) را در قیمت 300 تومان خرید می نماید و بعد از مدتی روی قیمت 500 تومان اقدام به فروش می کند.

 

 

جهت مشاهده ادامه مقاله به آدرس وب سایت خانه تدبیر و اندیشه مراجعه نمایید.

 

نویسنده:اکبر شریفی