سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خانه تدبیر و اندیشه|آموزش بورس در اصفهان|تحلیل تکنیکال

عرضه اولیه سهام چیست؟

عرضه اولیه سهام چیست؟

شرکت هایی که برای اولین بار در سازمان بورس پذیره نویسی می شوند بعد از مدتی اجازه فروش سهام خود را در بازار بورس پیدا می کنند ودرصدی از سهام کل شرکت به مردم فروخته می شود.

هنگامی که سهام شرکتی برای اولین بار در بازار بورس عرضه می شود، به روز اول عرضه سهام اصطلاحا عرضه اولیه گفته می شود. از نظر سرمایه‌گذاران در بازار بورس اوراق بهادار، عرضه اولیه یک موقعیت جذاب و ارزشمند برای سرمایه‌گذاری اندک در کوتاه مدت محسوب می‌شود.

 

 

?

عرضه اولیه به روش بوک بیلدینگ چگونه است؟

در گذشته عرضه اولیه با مکانیسم مبتنی بر حراج و با الویت سفارش زمانی انجام می شد که اغلب با مشکلات فراوانی همراه بود و با توجه به محدودیت تعداد سهام، با افزایش متقاضیان به تعداد زیادی از افراد سهامی تعلق نمی گرفت و دستشان از این عرضه اولیه خالی می ماند.

در روش بوک بیلدینگ این مشکل حل شد و دیگر اولویت زمانی مطرح نیست و در روز عرضه اولیه ناظر بازار یک بازه زمانی خاص رو مشخص می کند(مثال: از ساعت 10 الی 12) و متقاضیان می توانند در این بازه زمانی با آرامش دستور خرید خود را به سازمان بورس ارسال نمایند . بنابراین شخصی که در انتهای بازه زمانی معرفی شده سفارش خود را ارسال می‌کند با شخصی که در ابتدای بازه زمانی سفارش خود را ارسال کرده هیچ تفاوتی باهم ندارند.

جهت مطالعه ادامه مقاله به وب سایت خانه تدبیر و اندیشه مراجعه نمایید.